Verpakkingsvrij

SUPZero heeft onderzoek gedaan onder ondernemers in binnen en buitenland die verpakkingsvrij winkelen in supermarktsetting mogelijk te maken. Want, waarom zijn veel individuele verpakkingsvrije winkels in Nederland niet levensvatbaar gebleven en waarom werkt het in omliggende landen beter? Dit leidde tot goede inzichten in factoren voor een optimale implementatie van verpakkingsvrij concepten in de Nederlandse markt.

Om op schaal verpakkingen te kunnen voorkomen zou verpakkingsvrij winkelen ook voor supermarkten onderhoudsarm, en gemakkelijk moeten worden. Er zijn enkele start-ups die goede oplossingen voor de supermarktcontext hebben ontwikkeld, en SUPZero werkt met hen samen als implementatiepartner voor de Nederlandse markt.

MIWA MInimal WAste is een Tjechische onderneming die smart technologie combineert met dispensers en herbruikbare verpakkingen om afvalvrij winkelen op grote schaal mogelijk te maken. Uit onafhankelijke LCA studie blijkt dat het MIWA ecosysteem tot 71% vermindering van milieu-impact oplevert ten opzichte van voorverpakt. Het systeem levert veel data op en een geweldige track & trace dankzij slimme technologie. SUPZero heeft de implementatie van het concept AH Verpakkingsvrij begeleid, met MIWA dispensersysteem. Momenteel draait het concept in 5 AH XL winkels en worden talloze lessen geleerd over zowel klantgedrag bij herbruikbare containers, systeem, POS communicatie en beste assortiment voor Verpakkingsvrij.

Creatieve totaalconcepten op maat

Door grondig vooronderzoek naar de successen en uitdagingen voor verpakkingsvrije winkels in binnen en buitenland kent SUPZero de sleutels tot succes en ook de hindernissen. Deze voorsprong biedt u de grootste kans op een succesvolle introductie van verpakkingsvrij winkelen binnen uw formule. SUPZero ontwikkelt Zero-Waste concepten voor zowel Food als Non-Food Businesses.

  • Stap 1: Analyse van grondstoffenstromen en wastemanagement
  • Stap 2: Uitgangspunt is een businesscase om concurrerend onverpakt aanbod te testen ten opzichte van voorverpakt aanbod. Vindingrijke en strategisch slimme concepten maken van een ervaren ‘stap terug in gemak’ een gedragen en toekomstbestendig alternatief. SUPZero biedt klanten een scherp oog voor het benutten van marktvoordelen en branding bij onverpakt winkelen aansluitend bij uw formule. Vanzelfsprekend wordt waar nodig aangesloten bij geldende EU (EG 1935/2004) regels rond verpakken en geldende hygiëne codes.
  • Stap 3: Know-how over gedragsverandering en optimale klantencommunicatie staat borg voor een positieve klantervaring en nieuw winkelgedrag wordt ondersteunt door motiverende media.
  • Stap 4: Pilotfase: Uitstekend projectmanagement en monitoring op milieu impact, en omzet bij real-life testing. SUPZero heeft een groot en actueel netwerk aan benodigde (systeem-) leveranciers om de Zero-Waste oplossing op korte termijn te kunnen realiseren.
  • Stap 5: Implementatie als common business met behulp van alle geleerde lessen uit de pilotfase.

Food & Non-Food Retail

SUPZero ontwikkelt Zero Waste concepten voor zowel Food als Non-foodretail. Food is vanwege strenge regelgeving, hygiëne vereisten en beperkte houdbaarheid vaak een complexere uitdaging om duurzame Zero-Waste oplossingen voor te vinden dan Non-Food producten. Maar voor zowel Food als Non-Food geldt: Een andere aanbiedmethode vraagt ook om aangepast consumentengedrag. Klanten zullen bijvoorbeeld moeten wennen aan herbruikbare verpakkingen, of ze willen garantie dat hun product de vertrouwde kwaliteit heeft ondanks dat het anders wordt aangeboden om verpakkingsafval te reduceren. Oplossingen voor Non-Food vragen over het algemeen een minder lang traject; vaak volstaan stappen 1,2 en 5 al. Maar of het nou Zero-Waste oplossingen betreft voor een supermarktketen, een bouwmarkt of een tuinketen; elke business vraagt om maatwerk.

Nederland is er klaar voor: Onverpakte verkoop en herbruikbare verpakkigen

SUPZero sprak met vrijwel alle Nederlandse supermarktketens om te verkennen wie er open stond voor piloten met onverpakte verkoop. Aangezien de interesse groot was, maar de koudwatervrees ook drong SUPZero vanuit het Plastic Pact aan op consumentenonderzoek door de overheid. Van alle landen om ons heen was data overtuigend en aanwezig, maar over de Nederlandse consument ontbrak die. Maar nu niet langer; Verschenen in augustus 2021: Kansen om Nederlanders en Nederlandse supermarkten in beweging te krijgen voor herbruikbare verpakkingen.

Slechts 13% van de Nederlandse consumenten ergert zich niet aan plastic verpakkingen in de winkel. 87% dus wel! En heel belangrijk; de Nederlandse consument is klaar voor herbruikbare verpakkingen. Ten eerste omdat men het goed voor de planeet vindt, en ten tweede omdat het goed voelt. Het is wachten op de eerste grote Nederlandse supermarkt die hier gehoor aan gaat geven.

Onverpakte verkoop van food in het Buitenland

Verpakkingsvrije concepten zijn effectief om veel plastic/ verpakkingsmateriaal uit te sparen. Reken op 70% kleinere milieu-impact op basis van LCA’s ten opzichte van voorverpakt aanbod.

Winkels/ ketens die u voorgingen in het buitenland boeken owel qua omzet als qua reacties van klanten mooie resultaten: